Wallsee - Reisverslag uit Wallsee, Oostenrijk van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Wallsee - Reisverslag uit Wallsee, Oostenrijk van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Wallsee

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

13 Juli 2014 | Oostenrijk, Wallsee

Vanaf vandaag hoeven we ons niet meer zo druk te maken over de afstanden, als we dinsdag maar in Passau zijn is het goed. Dus geen haast. Pas om 9 uur zitten we op de fiets en gaan we beginnen aan het eerste gedeelte van vandaag. We kiezen voor de zuid-oever. De route is fraai, mooie wijdse uitzichten over de rivier en het omliggende bergland. De eerste kleine stop hebben we om 10 uur in Ybbs, we hebben er dan 16 km op zitten. Het gaat vlotjes met het fietsen, ondanks de tegenwind. De route blijft mooi met verschillende uitzichten, dan weer eens eng en dan weer eens weids.
Behalve de tegenwind is het weer heerlijk, zon en en wolken en een aangename temperatuur. Tegen half 12 beginnen er toch donkere wolken te komen en besluiten we om een koffiepauze te houden. We zitten lekker buiten en raken aan de praat met andere Nederlanders.
En ineens zijn er dan toch de regendruppels die heel snel overgaan in een vette regenbui. Snel naar binnen en daar gewacht tot het over is. Als het zo ongeveer droog is fietsen we aan. Ietsje te vroeg, na een paar km begint het dan opnieuw flink te regenen. Alle regenkleding aan en doorgefietst. Een kleine 3 kwartier later is het over en begint de zon voorzichtig te schijnen.
Als we na de lunchpauze verder gaan is het helemaal opgeknapt en is er van regen niets meer te merken. Na Grein gaat de route van de Donau weg door een vlak uiterwaardengebied. Op een landbouwschuur staat het peil van de verschillende hoogwaterperioden. In 2002 stond er zeker 6 meter water! Al snel zien we in de verte een stevige heuvel met daarop een kerk of toren. Dat zou onze bestemming wel eens kunnen zijn. En dat blijkt, het slot van Wallsee an der Donau torent hoog boven het omringende land. Onze gps stuurt ons via de kortste weg, maar dan wel dwars over de berg langs het slot. En vandaar weer naar beneden, naar de rivier waar onze B&B blijkt te liggen. Dit is de eerste keer dat ik niet boven kon komen, Harrie wel. Eenmaal boven blijkt dat we onderaan moeten zijn en dat we helemaal niet naar boven hadden gehoeven. Als we iets te eten willen hebben zullen we de berg toch op en af moeten, te voet is dit beter te doen. Op het terras voor de eetgelegenheid raken we aan de praat met Oostenrijkers en die weten als geen ander dat het in Oostenrijk niet voor niets zo groen is!!!! Dit gaat niet lukken zonder water van boven.

• 13 Juli 2014 - 22:22

Paul:

Ha fietsers,

Volgens mij weer een blog die niet af is. Hij eindigt met de zin 'helemaal niet naar boven hadden gehoeven" . Het kan zijn dat dat het is, maar het lijkt of er nog meer komt. Hoe dan ook, ik lees dat jullie op een drukke populaire fietsroute zitten met goed eten en drinken. Alleen het weer mag wat beter. Daar kunnen we ons de hand schudden, maar aan het einde van de week voorspellen ze hier echt beter weer. Ook jullie blog lezende is west beter fietsen dan oost, maar daar hebben we het nog wel over.
    Veel plezier morgen en geniet van je laatste week!

Paul