Litomêrice - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Litomêrice - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Litomêrice

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

30 Juni 2014 | Tsjechische Republiek, Litoměřice

Litomêrice

Regen is voorspeld voor vandaag maar wij fietsen lekker droog weg weliswaar onder een wolkendek maar daar valt niets uit. Dan ben je ook ontvankelijker voor de omgeving die er mooi en groen uitziet.
Het fietspad in Tsjechië is van beduidend betere kwaliteit als in Duitsland, een mooi geasfalteerd fietspad, dat is nog eens fietsplezier. Bovendien is het uitstekend aangeduid, daar ontbrak het eerder wel eens aan.

Nou ja, zo mooi is de route ook niet de hele tijd. Bij tijd en wijle gaat het over in een grintpad en een oude weg vol met kuilen waar je omheen moet zigzaggen. Gelukkig niet al te lang.

We hoeven vandaag maar 55 km te fietsen dus dat doen we op ons gemak. Een stop op een picknick plaats om iets te drinken, koffie drinken in het plaatsje Usti, een basic-lunch bij een supermarktje.
Usti inrijden gaat niet zonder slag of stoot. Hoe we het voor elkaar krijgen weten wij ook niet, maar we rijden telkens tegen de richting in. Dat wordt ons niet in dank afgenomen, we krijgen aanwijzingen vanuit auto's, niet allemaal in vriendelijk Tsjechisch. Maar we vinden een leuk tentje met heerlijke koffie.
Onderweg zien we nog een ree met een jong staan en op een bospad staat opeens een "beverrat?" langs de kant, een heel beest.

In Litomêrice ons hotel via de telefoon gezocht (ook een stuk tegen de richting in gefietst), de weg vragen heeft hier geen zin.

Na het gebruikelijke tukje het stadje verkend en de zon breekt door. Het wordt nog heerlijk weer.

• 30 Juni 2014 - 22:04

Hanneke:

Klinkt goed, geniet ervan!

• 30 Juni 2014 - 22:41

Ralf:

Kudos voor het hoge bikkel gehalte ;). Het zit jullie ook zelden mee met het weer en de kasseien. Gelukkig wel genieten van Oost Europese cuisine en landschap.

Ralf

• 30 Juni 2014 - 23:27

Lisette:

Ziet er goed uit! Culinair genieten in tsjechie dezer dagen zal wel wat beter gaan dan 25 jaar geleden toen ik samen met studievrienden met dse woorden pivo, zmrzelina en chleb en bratwurst wel de hele menukaart kon omvatten :-). Maar jullie zijn goed bezig met de kilometers en de route, al is het soms tegen de draad in.

• 01 Juli 2014 - 10:39

Mireille:

Nou zeg, ik vroeg me al af waar al die verhaaltjes bleven. Maar blijkbaar is er iets mis met de mailinglist. Heb me dus maar weer opnieuw aangemeld, dus ik zie t.z.t. hopelijk wel weer een nieuw verhaaltje verschijnen.
    Het klinkt in ieder geval als een mooie route, alhoewel het weer jullie niet zo gezind is. Succes en veel plezier met de rest van de tocht.