Badia Tedalda - Reisverslag uit Badia Tedalda, Italië van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Badia Tedalda - Reisverslag uit Badia Tedalda, Italië van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Badia Tedalda

Door: Riky en Harrie

08 September 2017 | Italië, Badia Tedalda

De tafel staat vanmorgen rijkelijk gedekt, er kan nog geen bordje meer bij. Eieren van de eigen kippen, fruit uit de boomgaard... De eigenaar legt het trots allemaal uit.
Het plan voor vandaag is Badia Tedalda, alleen geen accommodaties daar. Dus op de bonnefooi weg, met wel een plan A én een plan B, echt brandweer. Plan A is: in Badia ter plaatse een onderkomen zoeken, plan B is: zo niet dan de pas over en doorfietsen naar Sansepolcro (26 km extra met een klim van 9 km naar de pas) en daar overnachten.
De eerste km’s moeten we de aansluiting naar de route zelf bedenken. Ook verderop nemen we niet alle autoluwe paden maar gewoon de asfaltroute. Wat fietspaden betreft hebben we vandaag een nieuw soort ontdekt: paden met gletsjerspleten waar je met fiets en al in kunt verdwijnen. Echt Italiaans. Én, hoewel alle Italianen casanova’s menen te zijn, zijn ze in het verkeer niet allemaal een heer. Het is constant oppassen geblazen.
Gestaag gaat het omhoog en tegen 10 uur zijn we bij Novafeltria klaar voor een kopje koffie. Als altijd in dit land: lekker.
Tot hier ging het nog redelijk, de echte klimmetjes gaan nu komen. We navigeren inmiddels met z'n tweeën: Harrie op z’n Garmin en Riky snapt het systeem van het routeboekje inmiddels met de aanwijzingen, de afstanden en de hellingspercentages. Is meestal aanvullend aan elkaar, leidt soms ook tot hilarische taferelen.
Het klimmen gaat eigenlijk best goed. We fietsen Toscane in, 5 km verder zijn we er weer even uit en daarna is het definitief Toscane. De vergezichten zijn mooi en we boffen met het weer, wel een zonnetje maar niet al te warm.
Riky voorspelt Harrie een lange hoge brug over het dal en de rivierbedding, en daarna de klim naar Badia. Het duurt even maar dan is de brug er!! En gelijk ook de laatste klim. Het begin gaat goed, dan daalt toch de suikerspiegel en moet er snel aangevuld worden. Nog even op het tandvlees en dan zijn we er.Eerst eten en tegelijk naar onderkomen vragen. Gisteren hebben we wat angeltjes (mailtjes) uitgeworpen, op eentje is vanochtend reactie gekomen. Dan toch maar gewoon plan A. Het is nog wel vroeg maar eigenlijk ook wel genoeg voor vandaag. Doen we morgen de pas.
Het hotel is simpel maar toereikend, met de kleinste badkamer ooit. Op 1,5 m2 een douche, een wastafel, een toilet en een bidet. Bij het douchen wordt dan ook de hele badkamer meegenomen.

• 09 September 2017 - 23:02

Paul:

Zo! Die gaat goed, al bijna de pas over. Wij hebben de zee niet gezien en een andere pas genomen, echter, die gletscherspleten en dat italiaanse rijgedrag herkennen we weer wel. Op naar Rome, want na de appenijnen gaat het snel. Fiets ze!

• 10 September 2017 - 12:20

Maria:

We horen net over flink noodweer in Toscane. Ik hoop dat het aan jullie voorbijgaat. Jullie verslagen zijn erg leuk om te lezen! Heel goede reis verder, groetjes, Maria

• 10 September 2017 - 15:59

Gerrie Peeters:

Bikkels! Het eind komt in zicht.... geniet ervan!