Monte Castelli - Reisverslag uit Monte Castelli, Italië van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Monte Castelli - Reisverslag uit Monte Castelli, Italië van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Monte Castelli

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

09 September 2017 | Italië, Monte Castelli

Het ontbijt vanochtend is basic Italiaans. Toch maar gewoon dooreten, we gaan de calorieën nodig hebben. Meteen als we wegfietsen gaat het omhoog, cold turkey, de partij pas over de Appenijnen. Ook geen discussie over onze keuze van gisteren om niet verder door te gaan. De klim is zo'n 9 km lang, rustig aan dan breekt het lijntje niet. Een mini-pauze net voor de top, keurig. Met een dik uur zijn we op het hoogste punt, 983 meter! Boven is weinig tot niets te zien, het hotel dat er ooit was verkeert in deplorabele staat. Gesloten.
Tegen de afkoeling doen we onze jassen inclusief regenjassen aan, zetten toch maar de fietsverlichting aan en beginnen aan de 17 km lange afdaling. Brrr, ondanks voorzorgsmaatregelen toch erg fris aan het begin. Na enkele km's verdwijnt de mist en kunnen we zien waar we zijn. Stoppen dus voor een paar sfeerbeelden. Na een km of 10 kan de regenjas uit. Even later zijn we in Sansepolcro, een mooi stadje, tijd voor een heerlijke cappuccino.
In ons hoofd hebben we al de fout gemaakt te denken dat we er wel zo’n beetje zijn. Maar, de resterende 40 km moeten ook nog gefietst worden en vanaf nu zijn er geen vlakke wegen meer. Het slechte wegdek en de tegenwind doen de rest. Toch pittiger dan verwacht.
Bij Città de Castello wijken we af van de route om het stadje te bekijken. Op de markt kopen we een broodje met een centimeter dikke laag gekookte ham. In een keer krijgen we dat niet naar binnen.
Bij Montecastelli naderen we onze bestemming voor vandaag. We hebben een kamer gereserveerd bij Villa Bizzi. Zou een stukje van de route liggen. Hmm, blijkt toch wat meer te zijn, bovendien omhoog, omhoog, omhoog. Bij het gehucht Coldipozzo. Met wat zoekwerk en een paar mondelinge “kanttekeningen” vinden we het.
Het uitzicht, de accommodatie en de gastvrije eigenaresse maken veel goed, het is een gerestaureerd en schitterend gelegen Villa. Onze fietsen worden gestald in de kapel van de Heilige Benedictus, onze kamer op de tweede verdieping blijkt drie bouwlagen te hebben. Met, helemaal bovenin, de slaapkamer, rondom ramen met een panoramisch uitzicht.
Even later zitten we bij het zwembad in de tuin met een flesje wijn, brood, worst en een kaasje. Wie hoor je dan nog klagen? 's Avonds eten we met nog 16 andere gasten in het nabijgelegen Agriturismo restaurant. Niks menukaart, gewoon de 4 gangen zoals de kokkin heeft toebereid.
Morgen verder naar Assisi. De weersvoorspelling is dramatisch. Gaan we zien

• 10 September 2017 - 21:31

Paul:

Ha fietsers, leuk die route en andere pas. Hier hebben we net het weerbericht voor Toscane gehoord, inderdaad dramatisch, storm en regen. Maar dat zal wel meevallen denk ik. Hier hebben we een zonnige zondag tussen de herfstdagen door. Succes de komende dagen en veel herfstzon toegewenst!

• 10 September 2017 - 21:41

Ank Roording:

Hoi Harrie en Riky,
    Wat een bikkels en doorzetters zijn jullie.
    Petje af voor jullie.
    Het einde komt in zicht!
    Succes nog de laatste loodjes.

Groetjes, frans en ank

• 11 September 2017 - 20:19

Marie-José:

Fantastisch jullie reisverslagen. Wij genieten ervan.

• 11 September 2017 - 21:32

Ralf Van Oosterhout:

Goed werk, ga zo door. Mooie foto's