Ravenna - Reisverslag uit Fiumicino, Italië van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Ravenna - Reisverslag uit Fiumicino, Italië van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Ravenna

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

06 September 2017 | Italië, Fiumicino

Lange route vandaag. Dus, op tijd op, om 8 uur op de fiets. Meer expeditie dan vakantie. De route is naar eigen ontwerp, geen omwegen, we willen op tijd in Ravenna zijn. Wat landschappelijk schoon betreft, niets nieuws. Vlak, eentonig, dunbevolkt, kleine dorpskernen, veel landbouwareaal, smoezelige beekjes en rivieren.
Volgens plan zijn we rond 2 uur in Ravenna. Het hotel is prima! De receptionist is ook fietser en wil ons nog allerlei tips meegeven voor de komende dagen.
Na een herstel-break gaan we Ravenna in. Totaal andere stad dan Ferrara, veel rustiger, veel culturele restanten van een roemrijk verleden. Hoofdstad van het West-Romeinse én van het Ostrogotische Rijk. Veel staat ook in het teken van Dante. Na zijn verbanning uit Florence heeft hij hier geleefd en gewerkt én is hier begraven. Sinds vele eeuwen probeert Florence hem terug naar zijn geboortestad te krijgen. Zonder succes.
Opvallend is de rust in de stad, zeker in vergelijking met andere Italiaanse steden. Ook de temperatuur is heerlijk, zo'n 26°, prima voor een terrasje.
Morgen laatste stukje Po-vlakte, naar de Adriatische kust, Rimini, San Marino ...... en de Appenijnen.