Heidelberg - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Heidelberg - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Heidelberg

Door: Harrie en Riky

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

16 Augustus 2017 | Duitsland, Heidelberg

Voor vandaag is Heidelberg, de oude universiteitsstad, ons doel. Om er te komen hebben we de DAA (dagelijkse aanvaardbare afstand) enigszins moeten oprekken. Bovendien beginnen we aan de verkeerde kant van de Rijn. We moeten met het veer over. Conclusie: vroeg uit de veren.
En warempel, om 08.25 hebben we al ontbeten bij de lokale bakker, zijn we al met het veer overgestoken en definitief op de route. De tegenstelling met de andere Rijnoever is groot. Daar glooiend landschap met vooral wijnbouw, hier lijkt het wel de Niederrhein. Vlak, landbouw, spaarzame dorpjes. Maar wel ooievaars, en niet zomaar een paar. Op een veld tellen we er zo’n 60! Zou daar zoveel voedsel te vinden zijn of zouden ze zich al aan het verzamelen zijn voor de grote trektocht naar Afrika? Maar leuk is het wel.
De route van Reitsma vermijdt zorgvuldig alle dorpjes, stel je voor dat wij een kopje koffie zouden lusten. We verdenken hem ervan dat hij op zijn tochten de thermoskan meeneemt. Bij Bensheim gaan we toch maar even van de route af, kopje koffie met iets lekkers erbij. Moet kunnen toch, het is vakantie!
Daarna terug naar de route richting Lorsch. Even later hebben we blijkbaar ergens een “afslagje” gemist, gaat het geasfalteerde fietspad over in een onverhard landweggetje en fietsen we even later zelfs over een weidepaadje. Aan weerskanten metershoge maïsvelden. Dat wordt doorploeteren totdat we weer een veldweggetje naar de route vinden. Poeh, poeh, zo word je geen vrienden met Riky.
Vanaf het plaatsje Weinheim besluiten we om maar onze eigen route naar Heidelberg te nemen. Stukje korter, zo blijven de kilometers nog enigszins aanvaardbaar. We betalen wel een prijs in de vorm van wat hoogtemeters. In de stad zelf moeten we steil omhoog entlang die Kirche. Eerlijk is eerlijk, soms heeft de Reitsma-route zo z’n voordelen.
Rond half 3 fietsen we Heidelberg binnen. Mooie stad alleen al landschappelijk,, maar ook een fantastische Altstadt.
Nadat we ons in het hotelletje gesetteld hebben, gaan we terug naar de Altstadt, eten bij restaurant Hemingway en brengen verder er de avond door. Prachtige stad, levendig, met toeristen uit de hele wereld. Vanaf een terrasje, met een Weissen voor je, is dat geen straf. De extra kilometers lonen zich.
Morgen vervolgen we onze route langs de Neckar....