Arzúa - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Arzúa - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Arzúa

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

07 Juni 2013 | Spanje, Arzúa

Vanmorgen eerst even buiten kijken wat het weer doet. Bah, het regent. Dat hebben we een paar dagen niet meer gehad en daar we zitten er ook niet op te wachten. De regenuitrusting wordt klaargelegd, maar eerst gaan we ontbijten. Het ontbijt wordt desgevraagd aangevuld met kaas en gekookte ham, dat smaakt voor de verandering! Én, als we om 08.15 uur vertrekken is het droog, wel zwaarbewolkt. Maar richting westen gloren ook gaten in de bewolking.
Gezien klim waar we mee starten is het eigenlijk prima fietsweer. Niet te warm, geen wind en droog.
De klim van 12 km maakt waar wat belooft was, een zware bevalling. Zo nu en dan een mini-break, dat helpt. Tegen half tien nemen we onze eerste koffiepauze in Ventas, een heel klein gehuchtje met een tiental huizen, waarvan twee herbergen. Daarna gaat het verder omhoog. We komen door prachtige boerendorpjes, de weg is er smal en ligt vol met uitwerpselen van de koeien die hier rijk vertegenwoordigd zijn. Alsof de tijd hier heeft stil gestaan. De route is prachtig. Om half elf hebben we nog een korte stop op de markt van Palas de Rei.
Vanaf Melide kunnen we de hoofdweg volgen of rustiger route uit het boekje volgen. We kunnen het besluit nog even voor ons uitschuiven. Even later, vlak voor Melide, komen we langs een restaurant waar we toegezwaaid en toegeroepen worden. Het zijn onze Belgische vrienden Cathrien en Chris. We stoppen, drinken een colaatje samen en wisselen de ervaringen van de afgelopen dagen uit. Zij hebben al besloten de hoofdweg te volgen, de kleine landweggetjes zijn vergeven van de venijnige klimmetjes. Ons besluit staat nu ook vast.
Al snel zijn we in Melide waar we onze lunch gepland hebben. Na de lunch besluit mijn fietscomputer er de brui aan te geven, vervelend. Moeten we vanavond maar zien op te lossen. Het heuvelachtige parcours gaat verder tot onze bestemming in Arzúa. Door eucalyptusbossen, over de Rio's die steevast de volgende klim aankondigen en langs fraaie vergezichten over het groene Galicië. Tegen de klok van 2 zijn we dan in Arzúa, waar we een kamer geboekt hebben in de "Pazo Sancta Maria". Al vooraan in het stadje staat het aangegeven, het is maar anderhalve kilometer, helaas begint het wel stijl naar boven.
Het Pazo is wel de moeite waard en als we aankomen gaat de zon schijnen dus kunnen we er gelijk een paar kiekjes van schieten. Dat de laatste loodjes vaak het zwaarst wegen hebben we vandaag ervaren, waarschijnlijk krijgen we nog een vergelijkbare slotetappe. Nog 50 kilometer tot aan dé Kathedraal.........

• 07 Juni 2013 - 17:38

Geert en Ermi

• 07 Juni 2013 - 18:05

Fox En Isbouts:

Hey hallo
    Jullie zijn er bijna, wowww
    Wij dachten vanuit Kreta, laten we snel reageren, anders zijn ze al over de meet!
    Geweldige prestatie
    Wim en Marleen
    Jo en atie

• 07 Juni 2013 - 18:22

René En Saskia:

Hoi Riky en Harrie,
    Geweldig, jullie zijn er bijna! Dan nog een weekje vakantie daar?
    Geniet er van!
    Groetjes uit Asten

• 07 Juni 2013 - 19:29

Jose:

De laatste loodjes....knap werk, trots op jullie.
    geniet morgen.we wachten op de laatste foto
    Groeten uit Asten

• 07 Juni 2013 - 19:40

Janice Sam:

Hoi Riky en Harrie,

De eindstreep in zicht, wat een geweldige prestatie. Heel veel succes met de laatste kilometers.
    Groetjes,
    Janice

• 07 Juni 2013 - 21:59

Paul:

Ha fietsers,

Zo, jullie zitten zowat tegen SdC aan met nog 50 km te gaan. Dat laatste stukje is allesbehalve vlak, maar echte lange klimmen heb je niet meer. Op zaterdag aankomen, in 5 welen gefietst, mooie prestatie! Als je in SdC bent kun je in hotel Mexico je fiets afleveren en informeerr ook even welke mis je moet hebben in de kathedraal. Niet in elke mis zwieren ze met dat grote wierooksvat en dat moet je wel gezien hebben. De wierook verdrijft de geuren van de aangekomen vermoeide camino gangers. Veel plezier, goed weer en doe ze de groeten in SdC

Groetjes,

Paul

• 07 Juni 2013 - 22:07

Frans En Ank:

Buenas noches, Riky en Harrie.

De inspanningen worden groter en de foto,s steeds mooier!
    jullie zijn weldra toe aan een "goeie"vakantie!!!
    En een 6 gangen menu, bereid door Hanneke en Rene!?!
    Maar alle gekheid op een stokje: De finish is in zicht. we hebben bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.
    Geniet van de laatste loodjes en van De Kathedraal!

Groetjes Frans en ank

• 07 Juni 2013 - 22:07

Tonny En Pieter:

Hallo kanjers, de laatste loodjes inderdaad. Nog even volhouden. Geweldige prestatie. Geniet van de vakantie en snel tot ziens. Tonny en Pieter.

• 07 Juni 2013 - 22:12

Jacqueline:

Riekje, en Onzen Harrie. Heel veel succes het allerlaatste stuk. Super prestatie. We kijken uit naar jullie allerlaatste verslag. Groetjes, Jacqueline

• 07 Juni 2013 - 23:17

Will Peeters:

toi toi ik zit jullie te volgen en vind het zo leuk jullie te volgen over hoe het allemaal gaat. Erg leuk en succes met de laatste loodjes. Groetjes van mij

• 08 Juni 2013 - 07:33

Coby En Thijs :

Goeie morgen Riky en Harrie,

Succes op deze ongetwijfeld mooiste fietsdag uit jullie leven. Vandaag wordt het beoogde doel bereikt. Daar gingen jullie voor. Geniet ervan zoveel als je kan. Ook wij kijken belangstellend uit naar het verslag van deze laatste 50 kilometers. Goeie reis.

Hartelijke groet van Coby en Thijs

Mochten jullie het fietsende echtpaar uit Lisse nog ontmoeten vraag dan even naar de naam , het zouden zomaar Johan en Pleuna Baak kunnen zijn.