Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Astorga

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

03 Juni 2013 | Spanje, Astorga

Vanmorgen zoals altijd op tijd op de fiets om op een christelijke tijd in Astorga aan te komen. De etappe is niet zo lang, 60 km, dat geeft ruimte om morgen uitgerust aan de etappe naar het Cruz de Ferro te beginnen.
De stad uit gaat, mede dankzij tip van Paul, prima. Daarna volgens een paar klimmetjes die we soepel nemen. Na 10 km fietsen moet er een foto gemaakt worden want we gaan over de 2000 km heen!
Verder is het credo doorfietsen, veel stopplaatsen zijn er niet te vinden, we rijden door kleine ingedommelde plaatsjes waar niet veel nering te vinden is.
Als we het plaatsje Mozóndiga naderen maken we eerst een paar foto's van het dorpsplein, de kerk en de ooievaarsnesten. Maar wat ook mooi is, ze hebben er een terrasje waar je een kopje koffie kunt krijgen. En daar gaat het dan om half 11 gebeuren! De lange broek en het jasje gaan uit!! Als het nu niet kan, dan kan het nooit. Het is eventjes wennen, in het begin ook frisjes, maar het fietst toch wel lekker zo.
In het plaatsje Villar de Mazarife stoppen we om een foto van een van de vele pelgrimsbeelden te maken. Ook hier weer veel ooievaars. We zien nu met eigen ogen dat er heel wat naar beneden komt als die hun achterste over de nestrand steken. Een hele emmer spat er beneden op de grond uit elkaar. Volgens Harrie heb ik geluk gehad dat ik daar net weg ben.
We doen nog wat boodschappen en hervatten de route. Na ongeveer 30km gaat de asfaltweg over in een grindpad, dat duurt ongeveer 4 km. Wij denken dat er dan een asfaltweg komt, fout gedacht, het pad gaat toch nog enkele km's verder. Als een zwart grindpad, wellicht voormalige asfaltweg.
Gelukkig lopen er vandaag niet veel pelgrims op het camino-pad. Vreemd, waar zijn opeens allemaal? Maar daarover later.
We stoppen nog ergens om ons broodje op te eten en maken de etappe verder af. Tegen 2 uur zijn we in Astorga, een leuk stadje. Om bij ons hotel te komen moeten we dwars door het stadje, hebben we meteen een redelijk beeld. In het hotel rusten we. Daarna moeten de remblokjes van Riky's fiets vervangen worden, die moet morgen veilig naar beneden kunnen komen. We hebben inmiddels het stadjes verkend. Het blijkt dat Astorga onder andere bekend is vanwege de chocolade die er gemaakt wordt. En dat die lekker is hebben we persoonlijk vastgesteld.
Wat betreft de wandelaars hebben we een theorie. Er zijn namelijk wandelaars die we elke dag op onze stopplaatsen tegen komen. Dan lijkt het ons wel erg onwaarschijnlijk dat ze dat ook allemaal gelopen hebben. We hebben het idee dat er wandelaars zijn en smokkelaars. En wat daar bij hoort is een beetje ellendig lopen, dat maakt indruk.
Morgenavond zullen we zien hoe ellendig wij er dan aan toe zijn, misschien hebben we dan zelf wel een "cruz de ferro".

• 03 Juni 2013 - 19:29

Ralf:

Morgen dan eindelijk de echte bergen in! Zal aan jullie denken als ik ook ergens een berg rond Grenoble beklim. Hopelijk kom ik in de ochtendgroep terecht, dan moet je op tijd op en heb je de middag over.

Groet,

Ralf

• 03 Juni 2013 - 19:52

Marie-José:

We zullen duimen voor jullie morgen als de grote klim begint. Wij gaan morgen een weekje naar Turkije.
    Zoals het eruit ziet zijn jullie op je bestemming tegen de tijd dat wij terug zijn. Geniet met volle teugen van het laatste stukje van jullie reis.

• 03 Juni 2013 - 20:01

Hanneke:

Die foto's zien er goed uit. Lekker zonnig, en dat is ook wel verdiend! Geniet ervan. Heeeeeeel veel succes morgen met de cruz de ferro! Ik zal aan jullie denken.

Dikke kus Hanneke

• 03 Juni 2013 - 20:18

Paul:

Ha Riky en Harrie,

Astorga, ik moest even op de kaart kijken en inderdaad, herinner ik me ook weer. Als je morgen op weg gaat, moetbje ook opletten een stuk na Castrillo de los Polvazares, daar heb je een afslag schuin naar rechts die je moet hebben, richting Rabanal. Ik weet dat omdat ik s'avonsds in Rabanal hoorde dat verschillende fietsers rechtdoor waren gefietst. Morgen krijg je ook vals plat, heel langzaam omhoog. Als je dan omkijkt dan zie je het. Rabanal is leuk voor een lunch, bij Cruz de ferro is niets te bikken. Na Cruz de ferro denk je dat je er bent, maar krijg je nog een kort klimmetje en daarna een gevaarlijke afdaling met slechte wegdelen en ook dwars door een dorpje heen met kasseien. Hoewel het ver lijkt, is Ponferrara een leuke overnachtingsplaats met een prachtige tempeliersburcht. Na het klimmetje na de Cruz de ferro gaat het immers bergaf, zo'n 20 km en daar hoef je niets voor te doen.

Heel zonnig weer toegewenst en sta even stil bij het afgelopen jaar als je bij Cruz de ferro bent!

Groet,

Paul

• 03 Juni 2013 - 21:10

Peter En Hannie (buurtjes):

Hallo Riky en Harrie,

Hier nog een keer een berichtje van jullie buurtjes. Het huis staat er nog steeds prima bij. ;-)
    Hier is alles zeer fris groen. Net als jullie ook redelijk wat regen gehad en te koud voor de tijd van het jaar.
    Maar ... morgen wordt het 20 graden en dan de rest van de week iedere dag een graadje erbij. De komende weken beloven mooi te worden.
    Ik begrijp dat er bij jullie ook een verandering in het weer komt!?

In ieder geval nog enkele mooie weken in Spanje. Wat een belevissen zeg. Een reis om niet te vergeten.
    Wel afzien met momenten. Daarentegen kun je ook weer des te meer genieten van jullie 'overwinningen' en al het moois daar omheen. Jullie mogen zeker trots zijn op jullie zelf. Een hele prestatie, nu al !!

Succes verder en .... HASTA LA VISTA !!
    Grtjs, Peter - Hannie - Pleun en Joppe.

• 03 Juni 2013 - 21:15

Frans En Ank:

Tjonge jonge al over de 2000km! En eindelijk foto,s met blauwe lucht!
    Houden zo. Voor dinsdag sterkte en succes op weg naar Cruz de ferro.

Groetjes Frans en Ank

• 03 Juni 2013 - 22:54

Coby En Thijs :

Dag Riky en Harrie,

We volgen jullie uiteraard dagelijks en doen dat met veel genoegen. Nog een aantal zware beproevingen en dan verschijnt aan de horizon de plek waar het allemaal om begonnen is. Wij hebben begrepen uit jullie reisverslag dat het merendeel van de "pelgrims " ordinaire zwendelaars zijn , eigenlijk verbaasd het ons niet. Sterkte de komende dagen, voorzichtigheid is geboden lezen wij in een reactie van iemand die over een enorme plaatselijke bekendheid beschikt en mooi fietsweer. Ter afsluiting nog een VOC bericht. Op 1 juni jl.zijn Ad Broeders en zijn broer in alle vroegte per fiets uit Hilvarenbeek vertrokken in zuidelijke richting............bestemming............????. jullie raden het al..............Santiago de Compostela. Wie volgt ?

Hartelijke groet van Coby en Thijs

• 04 Juni 2013 - 16:19

René R:

Hey Harrie en Riky,

De 2000 inmiddels ruim gepasseerd! Wat moet dat een goed gevoel zijn! En tegelijk weet je ook dat je er nog niet bent... Maar het einde komt in zicht! Echt fantastisch hoe jullie het voor elkaar krijgen elke dag op tijd op de fiets en door al dat slechte weer heen fietsend toch genieten van alle het natuurschoon en niet zo schoon om jullie heen. Als het allemaal goed is gegaan zijn jullie de gevreesde klim op dit moment al voorbij, maar ik wens jullie er toch nog even veel sterkte mee! Zet hem op fietsers (en dus zeker geen smokkelaars;)!)!

Lieve groet,
    René