Frómista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Frómista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Frómista

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

31 Mei 2013 | Spanje, Frómista

We zijn wel benieuwd hoe het zal aanvoelen om na een rustdag weer op de fiets te stappen, valt gelukkig reuze mee. We zijn op tijd op pad gezien de geplande afstand: half negen. De onvermijdelijke klim komt vrijwel meteen na de start. Het is nog wel frisjes maar de zon schijnt al wel. Direct na de klim worden de regenjacks uitgedaan. Het is fijn fietsen zo. Onze eerste serieuze pauze hebben we na 30 km in Iglesias. Omdat zowel Julio als Enrico niet thuis waren hebben we (vooral Riky hoor) maar treurig op een muurtje gezeten met ons eigen natje en droogje. We zitten niet lang en gaan verder omhoog. Na wat gezwoeg zijn we dan toch eindelijk boven. Boven op de Meseta. Het is een prachtig licht glooiend leeg landschap (lijkt op het bekende standaard Windowsscherm)en zo nu en dan doemen verlaten kerkjes, restanten van burchten of kleine dorpjes op. Met de zon erbij beleven we het landschap veel intenser.
Rond 12.00 uur zijn we in Castrojeriz waar zich een fraaie paradox laat zien. Boven op de berg staat een verwoeste Tempeliersburcht, onder aan de berg staat een intact kerkje. Zo zie je dat datgene wat zich onkwetsbaar heeft proberen te maken uiteindelijk geweld aantrekt en wordt verwoest, terwijl datgene wat altijd al kwetsbaar was de eeuwen heeft doorstaan.
We eten er een bord pasta in een mooi barretje waar ze nog van die oldtimer-muziek draaien: á là James Last tulpen uit Amsterdam. Als we daarna gaan fietsen kent Riky toch wel een zwak moment. Het liefst was ze in de berm gaan liggen om een dutje te doen. Maar ja, dan kom je er niet, dus gewoon doorgaan. Gaat vanzelf weer over. Als er een afdaling volgt waar vaart gemaakt kan worden is de inzinking snel voorbij.
We moeten nog ongeveer 26 km; niet ver, maar ver genoeg om ook een beetje zadelpijn te krijgen.
We hebben in Frómista al een hotel geboekt, dat is fijn. Formista is een dorpje waar veel pelgrims zijn omdat er verder in de omgeving weinig tot niets is. In het hotel spreekt niemand iets anders dan Spaans, geeft wat communicatiegedoe, maar komt allemaal in orde. Na een kort intermezzo gaan we het dorpje verkennen. Op een van de onvermijdelijke terrasjes hebben we nog een kort gesprek met een Nederlandse vrouw gehad. Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat er toch wel veel mensen onderweg zijn en dat de Camino toch ook wel een commercieel gebeuren is geworden. De film "The Way" bijvoorbeeld heeft gezorgd voor enorme toestroom van Amerikanen. Verder is wel duidelijk dat voor de hele streek de pelgrims een belangrijke bron van inkomsten zijn. De moderne tijd......

• 31 Mei 2013 - 21:40

Paul:

Ha Riky en Harrie,

Leuk, even watsappen. Formista heeft inderdaad diverse ooievaarsnesten, leuk om te zien. Morgen naar Sahagun is ook leuke route en in Sahagun heb je ten westen van het centrum een mooie benedictijnen abdij waar je als pelgrim mooie kamers hebt tegen een scherpe prijs. In de ochtend is er groeg een dankmis voor de pelgrims in de kapel, met 8 nonnen. Neem echt niet het eten in de abdij, beetje karig, kun je beter het centrum in lopen, keus genoeg.

Fiets ze morgen!

Paul

• 31 Mei 2013 - 22:46

Karin:

Mooi dat jullie eindelijk beter weer hebben! Houden zo! Wij hebben vandaag ook onze eigen "pelgrimage" gehad met de Peevee. Menigeen zal met zadelpijn thuis zitten, maar ja, wij zijn ook niets gewend ;-)! En ook wij hebben zo goed als de hele dag in het zonnetje mogen fietsen. Succes verder!

• 01 Juni 2013 - 07:02

Carla:

Mooie foto's en eindelijk wat zon! Fiets ze.