Navarette - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Navarette - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Navarette

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

27 Mei 2013 | Spanje, Navarrete

Navarrette,

We gaan eerst nog even terug naar gisterenavond. We zijn het stadje doorgelopen, hebben de oude boogbrug bekeken en zijn in een restaurant gaan eten, menu del dia. En daar gebeurde me iets vreemds, Harrie had zijn spaghetti al op voordat ik aan de helft was!! Hij protesteerde niet eens toen ik hem een gedeelte van mijn portie gaf. Ook bij rest van het eten was hij sneller, een bewijs temeer dat eten toch wel belangrijk is.
Het miezerde al enigszins toen we terugliepen naar het appartement. Ook vannacht nog wat regen gehoord en dan kennen we onze prijs.
Vanmorgen eerst op zoek naar een ontbijtje, dat liep even anders dan gisteren gepland. Met wat "gedoe" hebben we uiteindelijk ontbeten en mondvoorraad verzameld zodat we even na 9 uur op pad zijn. In regen dat wel.
De weg het stadje uit vinden we zo, het is wel een steile klim, de toon is gezet. De regen klettert er de hele voormiddag verder lustig op los. Het is al vaker gezegd: dat blijft jammer voor de beleving van het landschap. In Los Arcos hebben we onze eerste stop: een kop koffie en iets lekkers erbij, eventjes opwarmen en opdrogen ook. We spreken er een Canadese jongeman die vandaag niet kan lopen omdat hij last heeft van zijn achillespees. Sneu in je uppie in de regen in Spanje.
We hervatten de route en beginnen aan de aangekondigde heuvels: klimmetjes en de afdalingen dus én de waterkoeling staat nog steeds aan. Onderweg worden we ingehaald door 2 Franse wielrenners. Die staan een eindje verderop langs de weg en dus halen wij hen in. Wanneer zij ons vervolgens onvermijdelijk weer passeren beginnen ze een praatje. Zij hebben vorig jaar vanuit Lille het 1 e gedeelte gefietst en doen nu het 2e gedeelte. Maar ze hebben dit jaar wel een volgauto voor de full-service. Ze fietsen van ons weg en wat later worden we in Viana vanaf het trottoir luidruchtig aangemoedigd door?? Het blijken "onze " Fransen en hun medereizigers te zijn. Wanneer we even later ingehaald worden door de fietsers en hun volgauto's krijgen we opnieuw de nodige aanmoedigingen, leuk.
Tegen 13.00 uur zijn we in Logroño waar een klein wonder geschiedt. Een dun zonnetje en een blauw gaatje in de hemel. Gaandeweg de lunch in Logroño wint de zon steeds meer terrein en zitten we heerlijk in het zonnetje op het terras, waar we de eerste van de voorspelde ooievaars rond de toren zien zweven.
Als we de route hervatten valt er klein druppeltje maar daar blijft het ook bij.
We volgen vanaf Logroño dezelfde route als de wandelaars, kruip door sluip door voor ons fietsers over een nogal hobbelig pad. Na enige tijd wordt het pad een leuk langdweggetje, Riky is in haar sas. Tot er een klimmetje van 12% komt, is de navigator vergeten te melden. De route is mooi en de zon schijnt, wie doet je wat? Even later zijn we On Top bij een mooie spreuk "without pain no satisfaction" en zo is het ook.
In Navarette stoppen we met een beetje geluk zo ongeveer bij het hostal. Een pelgrimshuis dit keer waar we een slaapkamer voor 4 personen hebben. Dat komt mooi uit, kunnen we nog wat was uithangen over het stapelbed. Even later zitten we pardoes, recht tegenover het hostal, op het terrasje met een koud biertje voor ons. Proost

• 27 Mei 2013 - 21:15

Paul:

Ha Riky en Harrie,

Ik begrijp niet zoveel van dat slechte weer dat jullie hebben. Kijk, dat het in mei in Frankrijk regent, dat weet ik uit ervaring, maar in Spanje heb ik geen regen gehad. Het moet beter worden, dat kan niet anders. Overigens goed om te horen dat jede moed niet laat zakken. Morgen kom je ook nog door Sante Domingo, leuk plaatsje voor een lunch en natuurlijk de kerk met het kippenhok in de kerk en het verhaal van de haan en de hen. MOET je gezien hebben!! Voor Burgos heb ik je nog een adresje meegegeven in het centrum, kijk maar.

Veel plezier morgen, goed fietsweer en kop op!

Groetjes,

Paul

• 27 Mei 2013 - 21:46

Geert:

Zo, weer een etappe en dit keer blijkbaar eentje met veel variatie: nat, droog,mbergop, bergaf, kruip-door, sluip-door. Het klinkt alsof jullie er steeds meer zin in hebben en de smaak, ondanks alle nattigheid, goed te pakken hebben. Is dat het louterende van de pelgrimage? Een plezier om te volgen.

• 28 Mei 2013 - 07:34

Carla:

Wat zal dat biertje lekker zijn geweest in het zonnetje. Nu moet die regen maar eens over zijn.....

• 28 Mei 2013 - 13:20

Paul Streutjens:

Ik hoorde op de veiligheidsregio recent pas van jullie avontuur. Te gekke tocht. Veel plezier en kom gezond terug. CU Paul