Castets - Reisverslag uit Castets, Frankrijk van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu Castets - Reisverslag uit Castets, Frankrijk van Riky en Harrie Oosterhout - WaarBenJij.nu

Castets

Door: Riky en Harrie

Blijf op de hoogte en volg Riky en Harrie

22 Mei 2013 | Frankrijk, Castets

Na gisteravond nog gelezen te hebben dat we wel een aflaat(je) verdiend hebben en dat een bedevaart naar Lourdes ook niet veel brengt zijn we maar gerust gaan slapen. Hard bed, dat wel.
Vanochtend hetzelfde menu als gisteren: regenachtig, nevelig, nat. Een lange fietstocht door productiebos, ofwel houtakkers. In allerlei stadia van groei en exploitatie: net gerooid, net aangeplant (keurige rechte rijen), opgeschoten en bijna volgroeid. Verder landbouwpercelen van schrale (grijze) grond met vooral maïs. Daarop overal de bekende regeninstallaties die er bij dit weer een beetje zielig en nutteloos bijstaan. Het land is totaal verzadigd van het regenwater, dat is te zien aan de bermsloten die vol water staan en verworden zijn tot heuse beekjes. Langs een van wegen op onze route worden de sloten al rijdende steeds voller tot minder dan 30 cm onder het wegdek. Gelukkig komt het niet zover dat de weg onder het water verdwijnt.
De lunchrooms zijn in dit gebied ook niet wat we gewend zijn. De 1e bood toch echt geen gelegenheid tot lunchen, een beetje te haveloos. Uiteindelijk hebben we koffie gedronken in Labouheyre, een van de weinige plaatsjes langs de route door dit dunbevolkte gebied.
De wegen zijn lang en recht, de dorpjes (meer nederzettingen) zijn minuscuul en nodige ook niet echt uit. Na Onesse-et-Laharie komen we langzaam steeds dichterbij de autoweg. We moeten naar Castets waar we een hotel geboekt hebben dat in de buurt van de E-5 ligt. Een stukje van de Sweerman-route, dat wel. In Castets is het toch nog even zoeken voor we bij het hotel zijn, er is stevig aan de wegen gewerkt. Bij het hotel gekomen blijkt er geen echte plek voor de fietsen. Buiten laten staan is geen optie, gelukkig mogen we ze op de gang voor de kamer zetten. Op kranten, dat wel. Maar dat is begrijpelijk gezien de waterige staat waarin onze velo's verkeren.
Buurman van het hotel is "de Mac", onze avond kan niet meer stuk.

• 22 Mei 2013 - 21:24

Frans En Ank:

Hoi Harrie en Riky.

Met al die ontberingen nog lachend op de foto!! Goed hoor.
    Maar hoe zit het nu met die lunchrooms: de eerste bood geen mogelijkheden en dan???
    Was het verhaal klaar of......
    Maar wat zijn jullie al ver, bijna in Spanje! eerst nog een flinke hindernis/ uitdaging!
    en ,ja wie weet schijnt over de bergtoppen de zon. we hopen en gunnen jullie het van harte.

Groetjes frans en ank. Vanuit een koud venray!

• 22 Mei 2013 - 23:42

Lilian:

O lieve Riky en Harry ik heb zo met jullie te doen.
    Al die regen en heuvels en echte heuvels.
    Diep respect ik ben iedergeval heel trots op jullie.
    En jullie gaan er komen zeker weten .
    Diepe buiging . En Dikke dikke Xxxx
    Liefs Lilian

• 23 Mei 2013 - 00:31

Paul:

Harrie en Riky,

Troost je met de gedachte dat het hier ook k- weer is, 14 graden of zoiets en af en toe een bui. Les Landes is niet prachtig en ik vroeg me vorig jaar al af waarom mensen hier op vakantie gaan, maar ja, wel rust, ruimte en bossen. Dan waren de bossen bij Compiegne mooier om doorheen te fietsen. Morgen zitten jullie rond Dax en laat je Les Landes achter je. Het stuk naar JPdP is weer afwisselender, ook een beetje bergop, maar niet lastig. De bergen zijn inzicht, zet hem op!

Groeten

Paul

• 23 Mei 2013 - 08:42

Janny En Walter:

Wij zijn weer thuis in ons Kikkerlandje,na 3 weken echt schitterend mooi weer in
    het Oostenrijkse Tirol!
    Wat zijn jullie al ver!Wij wensen jullie dan ook echt beter weer!(slechter kan het toch niet meer worden!?)
    Kennissen van ons zitten al 10 dagen te verkleunen in hun Caravan bij Orange,met alleen maar regen
    en kou!De Zus van Janny maakt met Camper een tocht door Corsica en Sardinie,met zeer wisselvallig
    weer,en iedere dag de Jas aan en Paraplue mee!(mischien een kleine troost voor jullie?)
    Maar jullie zijn zo te zien echte doorzetters!Succes!

• 23 Mei 2013 - 11:15

Carla:

Een bushokje voldoet toch beter als lunchroom! Ik zie dat jullie blijven lachen....

• 23 Mei 2013 - 17:32

Hilde:

Laat je niet uit het veld slaan denk er aan "na regen komt zonneschijn" hoofd omhoog, voeten op de pedalen en fietsen maar , aan het einde van de tunnel is er licht, alles komt goed.
    Een kleine opsteker: denk niet aan de dingen die je niet hebt maar aan de dingen die je wel hebt en dat is een fijne fietstocht met z'n twee naar Santiago de Compostella.

groet Hilde.